måndag 24 juni 2013

Sommar i P1

Har hittills lyssnat på två sommarprogram i P1.

Det första var med Jonas Gardell. Han är både rolig och underhållande. Han berättade om att han och Marc på ett party träffade Meryl Streep. Jonas blev alldeles till sig av möjligheten av att kanske få träffa och prata med Meryl. Ha, ha han beskriver det precis så man känner igen sig när man själv haft möjlighet att träffa någon stor idol. Benen skakar och handsvetten flödar.... När man har möjlighet att tilltala idolen kommer det bara "auuumebagh?"
Han pratade även om alla vänner han mist i HIV, alla begravningar han gått på, alla ensamma, utstötta, rädda... Själv så har jag förhandsbokat hans sista bok i serien "Torka aldrig tårar utan handskar" del 3. Den skickas till mig den 22/7 och jag väntar SÅÅ!


Det andra programmet var med Maja Ivarsson, sångerskan i The Sounds. Maja var till sin medverkar i Så mycket bättre ett okänt namn för mig. Hon gjorde ett gott intryck där så jag har lyssnat och läst om henne.
I sitt sommarprogram berättade hon mer i detalj om sin uppväxt. Hon började tidigt med droger och blev utnyttjad och instängd av sin pappas kompis. Mannen hade flera kontakter inom rockvärlden vilket lät bra i unga Majas öron. Men mannen låste in henne och styrde henne med järnhand. Han var mentalt sjuk efter att ha krigat i Vietnam. Maja berättar också om hur hon i unga år varit i USA med en kompis. Kompisen arbetade som prostituerad, 21 år gammal. Hon dog snart av en överdos.

Detta är ju bara en bråkdel av vad de berättat om, men jag tänker och hoppas att inte mina egna barnen får uppleva så hemska saker i unga år (eller någonsin).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar