måndag 10 juni 2013

"Trött lärare"

I helgen läste jag en bra insändare i vår lokala tidning. Den handlade om mitt arbete så det berörde såklart. Signaturen "Trött lärare" skrev om allt arbete man lagt ner under hela läsåret. Trots det så når inte alla elever målen. Det kan bero på olika saker men ofta får man då höra att skolan inte lyckas utföra sitt uppdrag. Det är visserligen sant men det är svårt att få eleven att nå målen om eleven inte själv VILL arbeta och anstränga sig. Men självklart är det lättare att som förälder skylla på lärarna/skolan.

Nu ska jag vara ledig ett tag så nu slipper jag: telefonsamtal för att rapportera skolk, möten med föräldrar och elevvårdsteam, skriva åtgärdsprogram, uppföljning av åtgärder mm. Tänk om alla föräldrar visste hur mycket tid man lägger ner på att få eleverna att nå målen. Man rannsakar sig själv, kan jag göra på ett annat/bättre sätt? Man ligger vaken på natten ibland för att man funderar på dessa frågor. Men det är det ingen som vet...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar