lördag 24 maj 2014

Växthus och önskelista

Idag har jag planterat i vårt växthus. Det blev två tomatplantor, två physalisplantor, sallad, gul lök och några jordgubbsplantor. Idag är det precis lagom varmt att jobba ute så det har varit härligt. Rensa ogräs kan man göra hur mycket som helst så det tar jag lite hela tiden. Samtidigt vill jag göra annat också, läsa, blogga + att det finns en del skoljobb att göra. Mindre kul när det är fint väder. Men man kan ju sitta ute.
Jag har ett brev att skriva också. Har haft en krånglande dator så det har dröjt lite för länge känner jag.

Min önskelista vad gäller böcker ser ut så här:

1. Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson
2. Ryskt bäck av Tatiana De Rosnay
3. Nancy-serien av Elsie Johansson

Bok nummer ett ska läsas i vår bokcirkel så den står närmast på tur. Har reserverat den på biblioteket men där var lång kö. Den boken är omtalad nu så det förstår jag. Ämnet boken handlar om är ju ganska "hett". Jag gillar min bokcirkel eftersom vi har så intressanta diskussioner. Typiskt lärare att prata och prata :-)
Bok nummer två handlar också om bakgrund och etnicitet. Av en slump hittade jag den på nätet. Jag har läst Sarahs nyckel och tyckte mycket om den men visste inte att författaren kommit ut med en ny bok.
Nummer tre på listan kom jag fram till att jag vill läsa efter att ha lyssnat på ett radioprogram. Författaren själv berättade om sitt liv och sina böcker. Elsie är idag 83 år och hade en fattig uppväxt men har genom sitt författarskap fått ett gott liv. Hon debuterade så sent som vid 48 års ålder. Jag är väldigt förtjust i Moa Martinssons böcker och får för mig att det kan vara lite liknande de som Elsie skrivit.

Imorgon är det Mors Dag och då ska vi ta en mc-tur till svärmor. Min egen mor får en blombukett med bud.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar