onsdag 30 april 2014

Mc:n besiktad

Idag har jag varit och besiktad min motorcykel. Åkte från jobbet till besiktningen så det blev 6-7 mil i ett svep. Mycket kallt idag till skillnad mot i helgen. Hur som helst så gick allt bra. Nu väntar vi på helgen då det ska köras kortege i Varberg.

Ny bok på gång. Läser nu Jakten på kapten klänning av Jonas Trolle. Göran Lindberg (Kapten klänning) släpptes ur fängelset i januari 2014 så det är en aktuell bok, tycker jag. Göran Lindberg var en drivande kraft för att uppmärksamma problem kring könsdiskriminering, sexuella trakasserier och våld mot kvinnor, särskilt bland poliser. Engagemanget hyllades i flera fall av kollegor, press och politiker, men ledde också till stridigheter. I slutet av januari 2010 häktades Lindberg misstänkt för flera sexualbrott. Boken beskriver det han utsatt mycket unga tjejer för. Vidrigt att en person som ska stå för skydd och rättvisa bär sig åt på detta sätt. Vem ska man kunna lite på??

I förra veckans bokklubbsträff bestämdes det att vi ska läsa Jag heter inte Miriam av Majgull Axelsson till nästa träff. Den ser jag fram emot att läsa.  Man får följa en romsk kvinna som antar namnet Miriam och identiteten av en judinna för att överleva i kvinnolägret Ravensbrück där romer stod allra längst ner i rangordningen bland fångarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar