fredag 14 december 2012

Mitt positiva liv

Det är alltid intressant att läsa om olika människor och hur deras liv gestaltar sig. Just nu läser jag Andreas Lundstedts bok Mitt positiva liv. Eftersom det är 30 år sedan de första hiv-fallen upptäcktes så är detta ämne hett igen. Dokumentärer sänd både på tv och i radio.

Det liv Andreas berättar om är så långt ifrån mitt eget det kan vara. En snygg, populär partykille som gärna var ute och festade hela nätterna. En som gärna ville synas. Han berättar också om skammen han kände när han blivit smittad och hur han länge valde att inget berätta. Måste vara plågsamt att leva med en sådan hemlighet.

Har nyligen läst Jonas Gardells bok Torka aldrig tårar utan handskar och häpnade över hur illa behandlade de sjuka blev av sin omgivning men även sjukvården. Måste även säga att tv-serien som bygger på Jonas böcker är underbart bra och verkligen gripande.
I mitten på januari kommer del två av Jonas Gardells serie Torka aldrig tårar utan handskar ut. Jag väntar mycket på den!

Jag som är lärare har arbetat en del med detta tema i skolan. Har hört på radio att kunskapen om hiv-viruset och hur det smittar är mycket liten så det känns bra att kunna ha dessa öppna samtal i skolan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar